Mitt första kort

6 Feb

 

 

 

 

Bara två dagar innan jag skulle på 60-årskalas bestämde jag mig för att göra ett eget födelsedagskort. Eftersom jag aldrig har pysslat med korttillverkning eller scrapbooking var det verkligen i sista laget att få för sig en sådan idé. Det skulle införskaffas en hel del material, få en bra idé och hinna göra den också, men som ni ser fick jag faktiskt ihop det. Och inte nöjde jag mig med ett enkelt kort utan ville ge mig på en avancerad vikning som jag skapade efter att ha inspirerats av olika kortvikningar på nätet.

 

Så här ser den ut när man har öppnat bandet. Den kan med lätthet stå upp, men eftersom det var så dåligt ljus vid fototillfället fick jag anpassa mig efter det och lägga ned kortet. Till en början såg den väldigt tråkig och tom ut så jag stämplade dit litet löv (clearstamp från panduro med cat´s eye colorbox ”moss green”). Nu i efterhand tycker jag att det blev litet för rörigt men gjort är gjort. Misstag lär man sig av.

 

 

En champagneflaska hänger från ett snöre som kommer från insidan av kortet. Jag har även skurit en halvcirkel på insidan av kortet.

 

 

Drar man i snöret med flaskan kommer ett annat kort upp ur kortet. Egentligen hade jag tänkt ha grattis-lappen på ett annat ställe, men när jag hade skrivit dit det ändrade jag mig. Men på grund av materialbrist kunde jag inte göra någon ny, så det blev likadana papper mot varandra. Det försökte jag rätta till med lite spill-papper som jag trodde skulle slängas, färgade den med stämpeldyna för att ge litet kontrast. Den tråkiga svarta texten piffade jag upp med guldglitterpenna (gelly roll).

 

 

När man drar i snöret åker inte bara kortet på insidan upp. En flik i mitten ställer sig upp, ett glas höjs till en skål. Under luckan har jag satt fast en liten lapp med våra namn. Lappen fungerar även som stopp så att fliken håller sig uppe om man vill, annars åker den ner igen när man släpper snöret med champagneflaskan.

 

 

 

Såhär ser kortet ut helt öppet i sin helhet. Fjärilen, flaskan och ”toasten” är från Panduro, tror jag. Siffrorna är stickers från Peel-off´s och blommorna från Prima Marketing Inc och heter Prima Flowers. I blommorna har jag satt fast Pärlor från Reprint art stamps AB.

 

 

Eftersom kortet inte vill hålla sig ordentligt stängt köpte jag den här lilla fjärilen som jag trodde skulle kunna fungera som lås, men det funkade inte så jag flyttade in den en aning och band ihop kortet som ni ser på första bilden överst i inlägget.

 

 

 

På baksidan har jag skrapat fast en rub-on.

 

Jag hann bli färdig med kortet och det gick bättre än jag hade väntat mig. Dock blev jag sjuk under festdagen så mottagaren får vänta med att få mitt kort till nästa gång vi ses.

// Nanna

4 svar to “Mitt första kort”

  1. Sussu 78 lördag 6 februari 2010 den 21:59 #

    Oj vilket avancerat kort det blev… Du får visa mig vikningen nån gång.

    • Nanna söndag 7 februari 2010 den 00:28 #

      Ja självklart ska jag visa dig hur jag har gjort. Jag kanske lägger ut instruktioner här på bloggen också någon gång, fram till dess får ni försöka klura ut det själva 😉

  2. Milo måndag 8 februari 2010 den 02:20 #

    Oj jäklar vilket avancerat kort du började din karriär med!!! Häftigt! Men, det är bra, go for it girl! Du får gärna komma hit efter vi har flyttat (Nu är det KAOS och går inte att komma fram nånstans för alla lådor…) och pyssla med oss! Testa lite maskiner och färger å sånt! =) =)

    Kram Milo =) =)

    • Nanna måndag 8 februari 2010 den 11:07 #

      Tack!
      Åh, det vore ju jätteroligt att få se fruarna in action irl 😉 Jag beundrar erat scrap-rum så det vore verkligen häftigt att få sätta sin fot där (jag såg inget sådant när jag var hos dig en annan gång med svägerskan din)

Kommentera

