Pappersrosett

16 Feb

Nu har jag gjort en rosett bara för att kunna demonstrera hur jag har gjort i det här kortet. (klicka på bilden för att se inlägget med kortet)

 

Först har jag klippt ett vitt A4 (vanligt utskriftspapper) till en ungefärlig bredd som jag vill använda för min rosett. Den bör vara mer än dubbelt så lång än du vill ha rosetten, det går att finjustera längden senare.

 

 

Sedan har jag ritat litet mönster på pappret. Man kan förstås ha mönstrat papper eller ha den helt vit som jag hade på kortet. Men den här gången ritade jag litet hjärtan på.

 

 

 

Sedan lägger jag ihop längderna mot mitten för att se hur stor rosetten blir (håll bara fast med fingrarna än så länge). Det är nu du kan mäta mot kortet eller vad du nu ska ha rosetten på, för att se om du behöver göra den mindre åt något håll.

 

 

När storleken är finjusterad kommer vi till ett moment som är litet svår att förklara, men jag hoppas att ni hänger med. Här håller jag fast flikarna med ena pekfingret för att de inte ska gå upp, sedan viker jag in pappret i mitten.

 

 

Är man smart så stannar man här och hoppar över till delen där jag använder nål, för detta är en ganska snygg rosett. Men jag vill visa er hur jag gjorde för att få litet mer ”rynkor” i rosetten så jag krånglar till det litet mer.

 

 

Jag hoppas att ni ser vad jag gör på bilden, för det är inte lätt att förklara. Jag viker ut en bit på båda sidorna, åt motsatt håll än förra gången.

 

 

Som ni ser går pappret lätt sönder i det här momentet. Därför är det kanske smartast att stanna vid en enda vikning på mitten. Men är man försiktig så går det att få till detta. Eftersom jag ville demonstrera hur jag har gjort rosetten fortsätter jag trots att den här gick sönder litegrann.

 

 

Rosetten håller inte ihop och är svår att få att fastna med klister, så jag tog nål och tråd och sydde fast vikningen i mitten.

 

 

Att det syns två tofsar från snöret gör ingenting alls, det ska täckas över.

 

 

Alternativt kan man knyta ett band runt såhär.

 

 

Eller så klipper man ut en liten remsa som är ungefär lika bred som mittenpartiet på rosetten. Vill man så kan man dekorera även den. Mät ungefär hur lång den behöver vara för att gå ett varv runt, räkna dock med en extra bit som är till för att fästa mot andra sidan så att pappret bildar en ring runt rosetten. Nästa moment fick jag ingen bild på. Här behöver du antingen lim eller dubbelhäftande tejp. Det kan vara litet pilligt att få sidorna att fästa mot varandra, använd t.ex. tandpetare för att trycka ihop dem.

 

 

 

Det var svårare än jag hade tänkt mig att ta steg-för-steg-bilder på förloppet, men jag hoppas att ni förstår min demonstration, har ni frågor är det bara att fråga.

 

// Nanna

2 svar to “Pappersrosett”

  1. Vero tisdag 16 februari 2010 den 19:51 #

    Hej Nanna!

    Det är superenkelt med servettdecoupage.

    Det decoupagelim (lack) som jag använder är för trä, terracotta, papper etc.
    Klipp ut det mönster som du skall dekorera med. Ta bort alla lager servett och behåll det översta lagret, där själva trycket är.
    Ett lager med lim/lack på produkten som skall dekoreras, lägg på servetten och stryk försiktigt med pensel ut ytterligare ett lager lim/lack, ovan servetten. Låt torka!

    Jag tycker det är jätteskoj. =)

    Kul att du hittade bloggen.

    Är du intresserad av att prova, så hör av dig. Jag har alla tillbehören, dock ej i webbshopen men i butiken….

  2. annelie thunberg torsdag 18 februari 2010 den 06:47 #

    Gomorron…jag fick nåt ryck att göra ett kort till mitt barnbarn och sen blev det fler….det lila kortet ska jag ge till en av mina grabbar som fyller 25 i år…sen så har vi en massa släkt som fyller…. när jag gör saker så har jag inte nån speciell tanke bakom utan gör det mest för att det är så himla kul att vara kreativ…men det är ju alltid kul när jag får sälja nån tavla…lr nåt…Ha en toppen dag…Kram/Annelie

Kommentera

