Prinsesstårta med hemlighet.

18 Feb

Nu tycker jag att det är dags att öppna kategorin tårtdekor. Jag har under åren gjort  flera olika tårtor och tänkte nu visa en karuselltårta.  Man bakar först en rulltårtsbotten och skär den i ca 5 cm tjocka remsor. sedan brer man på valfri sylt eller annat man kan tänkas vilja ha emellan. Därefter så rullar man alla remsor till en jätte rulltårts bit.

 

 

När man kommit såhär långt så vispar jag grädden. Man kan välja att spritsasträngar av grädden över tårtan så man ser ränderna eller så döljer man hela tårtan med grädde. Jag döljer hela tårtan i detta fall för jag vill dekorera den mer så det blir en överaskning för gästerna när de skär upp tårtan.

 

Efter detta så lägger jag på ett marsipan lock. Jag köper färdigkavlad för enkelhetens skull. Sedan har jag dekorerat locket med smält choklad, chokladbokstäver och florsocker.

 

 

Nu är tårtan färdig och man tror vid första anblick att det är en vanlig prinsesstårta. Det är just det jag vill och se gästernas förtjusning när de upptäcker hemligheten innuti.

 

Ja detta var mitt första inlägg om tårtor och tårtdekor. Det kommer flera så småningom.

//Sussu

3 svar to “Prinsesstårta med hemlighet.”

  1. Monica =) fredag 19 februari 2010 den 21:42 #

    Hej på er!!

    Tack för hälsningen hos mej =)

    Vá kul att ni inte bara scrappar -tårtan var en härlig idé att lägga på minnet!!!

    Kram, Monica

  2. THERESIA LILJA tisdag 2 mars 2010 den 20:45 #

    wow du är ju skicklig ju. Man kanske får beställa en tårta av dig nån gång i framtiden?

    • Sussu 78 onsdag 3 mars 2010 den 14:06 #

      Det kanske du kan få göra men medela i goood tid så jag hinner planera 😉 för som känt är så tar min planering riktigt lång tid.

Kommentera

